Τον Οκτώβριο του 2012, η κυκλοφορία του Forza Horizon ήρθε να καλύψει κάτι που η κοινότητα του Forza Motorsport ζητούσε για αρκετό καιρό. Ένα παιχνίδι σαν το Forza Motorsport 4, αλλά open-world, με έναν ενδιαφέροντα χάρτη, έμφαση στην εξερεύνηση και φυσικά το λεγόμενο “car appreciation” στοιχείο.
Τρεις κυκλοφορίες και σχεδόν έξι χρόνια μετά, η Playground Games παραδίδει το απόλυτο open-world racing game με το Forza Horizon 4, ενσωματώνοντας στοιχεία από το παρελθόν του franchise, αλλά και από άλλα είδη παιχνιδιών της βιομηχανίας.
Το αποτέλεσμα είναι ένα ποιοτικό κοκτέιλ με πολύ περιεχόμενο, το οποίο στέκεται με ευκολία στην κορυφή του είδους.
Το Forza Horizon 4 διαδραματίζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως και προηγουμένως, ο χάρτης του παιχνιδιού δεν αποτελεί ακριβή ψηφιακή μετουσίωση κάποιας πραγματικής τοποθεσίας, αλλά συλλαμβάνει το γενικότερο vibe του Η.Β., περιλαμβάνοντας αρκετά πραγματικά αξιοθέατα και μνημεία, τα οποία ο παίκτης μπορεί να επισκεφτεί και να θαυμάσει μέσω μιας ειδικής λειτουργίας.
Η συνολική χάραξη του παιχνιδιού είναι περίπου 10 χιλιόμετρα μεγαλύτερη από αυτή του Horizon 3, αλλά ο χάρτης είναι βάσει εμβαδού μικρότερος.
Αυτό έχει να κάνει με την πιο πυκνή περίπλεξη των δρόμων, είτε αυτοί είναι ασφάλτινοι, χωμάτινοι ή με χαλίκια, κάτι που βοηθά στην απορρόφηση του παίκτη στο κλίμα του παιχνιδιού, δεδομένης της μορφολογίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Στο μεγαλύτερο μέρος του, ο χάρτης θυμίζει αρκετά εκείνον του Colorado από το πρώτο παιχνίδι, καθώς έχει μεγάλες υψομετρικές διαφορές, ένα στοιχείο αντιδιαμετρικά αντίθετο με τον χάρτη της Αυστραλίας του Horizon 3.
Έτσι, ακόμα και αν δεν είναι τόσο εντυπωσιακός όσο για παράδειγμα το Ευρωπαϊκό combo του Horizon 2, προσφέρει πάρα πολλές εντυπωσιακές διαδρομές, κατάλληλες για αγώνες, βόλτες, drifting και πολλά άλλα, κάτι που ενισχύεται από την ύπαρξη των Seasons.
Κάθε εβδομάδα η εποχή που επικρατεί στο free roam μέρος του χάρτη αλλάζει μεταξύ των τεσσάρων εποχών. Αυτό έχει επιδράσεις στα του gameplay, καθώς όχι μόνο επηρεάζεται η επιφάνεια και το πώς συμπεριφέρονται τα αυτοκίνητα πάνω στο χιόνι σε σχέση με το στεγνό οδόστρωμα του καλοκαιριού για παράδειγμα, αλλά ορισμένα events εμφανίζονται μόνο σε συγκεκριμένες εποχές.
Εάν βέβαια ο παίκτης δεν θέλει να τρέξει σε μια συγκεκριμένη εποχή, μπορεί να μεταβάλει την εποχή, την ώρα της ημέρας και άλλα στοιχεία οποιουδήποτε event, μέσω του συστήματος των Blueprints που πρωτοείδαμε στο Horizon 3. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο χάρτης παραμένει οπτικά και λειτουργικά φρέσκος για… τετραπλάσιο χρονικό διάστημα, ενώ η διαφορά στην οδηγική συμπεριφορά δίνει ουσιαστικό κίνητρο για να δει ο παίκτης και τις τέσσερις εποχές και να ζήσει την εμπειρία που έχει καθεμιά να δώσει.
Ταυτόχρονα, του δίνεται η ελευθερία να αλλάξει ό,τι θέλει σε όλα σχεδόν τα events που υπάρχουν στο χάρτη, χωρίς να τον αναγκάζει να βρίσκεται συνέχεια σε μια σεζόν που δεν του αρέσει.
Φέτος, η Playground Games ανεβάζει το επίπεδο ακόμα πιο ψηλά, επιτρέποντας στους παίκτες να δημιουργήσουν events με τη δική τους χάραξη για πρώτη φορά στην ιστορία του franchise, μέσω του συστήματος “Route Creator”, το οποίο όμως δεν είναι διαθέσιμο την στιγμή που γράφεται το παρόν review, αλλά θα προστεθεί στο παιχνίδι κάποια στιγμή μετά το release.
Ταυτόχρονα, τo multiplayer μέρος του παιχνιδιού πλέον επιτρέπει μέχρι και 72 παίκτες να βρίσκονται στο ίδιο instance, ενώ το ανανεωμένο Team Adventure, προσφέρει unranked και ranked επιλογές, έτσι ώστε οι παίκτες να μπορούν να συναγωνιστούν άλλους στα σοβαρά ή σε ένα πιο χαλαρό κλίμα.
Όσον αφορά τα αυτοκίνητα και την οδηγική συμπεριφορά, το Forza Horizon 4 προσφέρει πάνω από 450 αυτοκίνητα, τα οποία καλύπτουν κάθε φάσμα της αυτοκίνησης τα τελευταία 60+ χρόνια, ενώ ενδιαφέρον έχουν οι βελτιώσεις όσον αφορά την συμπεριφορά όλων των αυτοκινήτων πάνω στις διάφορες επιφάνειες, αλλά και τα ελαστικά.
Πλέον οι κατηγορίες αυτοκινήτων έχουν και κατάλληλη χρήση. Μπορεί στο Horizon 2 ένα hypercar όπως η McLaren P1 για παράδειγμα, να μπορούσε να συναγωνιστεί rally αυτοκίνητα σε χωμάτινες διαδρομές, αυτό όμως αποτελεί πλέον παρελθόν.
Έτσι, η ποικιλία και η πολυμορφία του gameplay διευρύνεται εκθετικά, καθώς ο παίκτης ωθείται στο να χρησιμοποιεί διαφορετικά είδη αυτοκινήτων, ανάλογα με τον τύπο αγώνα (Circuit, Street, Drift, Drag, Rally και Crosscountry).
Επίσης, τα σωστά εξαρτήματα αποτελούν ακόμα πιο σημαντικό παράγοντα προς τον δρόμο για την επιτυχία, αφού για παράδειγμα τα drag ελαστικά μειώνουν δραματικά το σπινάρισμα στην εκκίνηση και είναι σχεδόν απαραίτητα στα αντίστοιχα events.
Δεν αποτελούν όμως πανάκεια, αφού στον αντίποδα δεν προσφέρουν καθόλου κράτημα στις στροφές. Ακόμη, το σύστημα διεύθυνσης φαίνεται να έχει αναβαθμιστεί, καθώς τα αυτοκίνητα είναι ελαφρώς πιο δύσκολα στον έλεγχο, ειδικά πάνω από άλματα ή στην έξοδο των στροφών.
Μπορεί λοιπόν το gameplay να είναι μια βελτιωμένη εκδοχή των προηγούμενων τίτλων, το περιεχόμενο όμως του Forza Horizon 4 έχει αναβαθμιστεί ακόμα περισσότερο. Πλέον όλο το σύστημα προόδου θυμίζει λίγο RPG, καθώς η ενασχόληση με συγκεκριμένα events οδηγεί στην αύξηση του αντίστοιχου level και στο ξεκλείδωμα ακόμα περισσότερων τέτοιων event, αλλά και loot!
Εκτός από αυτοκίνητα, τα Wheelspins -“φρουτάκια” τα οποία χαρίζονται στον παίκτη μετά από κάθε level-up, είτε του χαρακτήρα, είτε κάποιας πτυχής του παιχνιδιού- περιέχουν custom κόρνες, emotes, αλλά και ρουχισμό για τον χαρακτήρα του παίκτη.
Εάν συνυπολογίσουμε και κάποια ειδικά μέρη ρουχισμού, τα οποία επιτρέπουν το… show-off σε αντιπάλους και μη, αφού ξεκλειδώνονται μόνο μετά από συγκεκριμένα κατορθώματα, το Horizon 4 καταφέρνει να δώσει ένα πραγματικό νόημα στο grinding διαφόρων event και όχι μόνο.
Σε αντίθεση με το παρελθόν, όπου τα έπαθλα ήταν περιορισμένα και σε αριθμό και σε είδος, το Horizon 4 ανεβάζει το επίπεδο σε κάτι πραγματικά ουσιώδες, επιβραβεύοντας τον παίκτη όσο αυτός καταγράφει χρόνο ενασχόλησης.
Στα του οπτικού τομέα, οι τέσσερις εποχές απεικονίζονται με έναν πολύ πιστευτό τρόπο, ο οποίος πολλές φορές μας έκανε να σταματήσουμε στην άκρη του δρόμου και να θαυμάσουμε το τοπίο, τραβώντας και τις αντίστοιχες φωτογραφίες μέσω του κλασικού πλέον Photo Mode.
Οι χιονισμένες βουνοκορφές φαντάζουν να έχουν ξεπηδήσει από κάποιον πίνακα του Bob Ross, ενώ τα πεσμένα φύλλα των δέντρων σε κόκκινες και καφέ αποχρώσεις, εκτοπίζονται στο πέρασμα των αυτοκινήτων κάθε φθινόπωρο.
Την άνοιξη, εμφανίζονται πολύ περισσότερα λουλούδια στα πολλαπλά λιβάδια του χάρτη, ενώ το καλοκαίρι ο ήλιος φέγγει πιο πολύ και αντανακλάται πάνω στα αμαξώματα με μεγαλύτερη ένταση.
Τα μοντέλα των αυτοκινήτων παραμένουν πολύ λεπτομερή, με το ForzaVista να υπογραμμίζει την επιμονή της Playground Games στην λεπτομέρεια, επιτρέποντας στους παίκτες να ανοίξουν τις πόρτες και να κοιτάξουν μέσα στο engine bay μεταξύ των άλλων.
Τα χρώματα είναι έντονα και ζωντανά, ενώ το ρεαλιστικό skybox ενισχύει την απορρόφηση του παίκτη στο περιβάλλον ακόμα περισσότερο. Επιπροσθέτως, τα στοιχεία του Ηνωμένου Βασιλείου αποτυπώνονται με πολύ ισορροπημένο τρόπο, καθώς τα στενά δρομάκια του Εδιμβούργου δίνουν την θέση τους στον ανοιχτό χώρο των παραλίων και των υψωμάτων της πόλης Ambleside.
Τέλος, ο ρυθμός ανανέωσης μένει καρφωμένος στα 60fps στο Xbox One X (εάν φυσικά η σχετική επιλογή είναι ρυθμισμένη στο “Performance” των 1080p και όχι στο “Fidelity” των 4k, όπως στα Hitman (2016) και Rise of the Tomb Raider) και 30fps στα απλά One, ανεξαρτήτως της δράσης επί της οθόνης.
Ο ήχος έχει επίσης βελτιωθεί, καθώς τα διάφορα μοτέρ ακούγονται ακόμα καλύτερα από πριν, ενώ το ίδιο συμβαίνει με τις εξατμίσεις, το “ουρλιαχτό” των ελαστικών και τα χαλίκια που εκτοξεύονται από εδώ και από εκεί καθώς τα αυτοκίνητα επιχειρούν τα περάσματά τους.
Το soundtrack επίσης έχει πολύ καλές επιλογές για όλα τα είδη μουσικής με βάση τους έξι διαφορετικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, με πολλά γνωστά κομμάτια, τα οποία ταιριάζουν γάντι με κάθε πτυχή του παιχνιδιού. Ακόμη, η ύπαρξη σχολιασμού από τους DJ με βάση τα κατορθώματα του παίκτη είναι μια ακόμα όμορφη νότα του ηχητικού τομέα. Υ.Γ.