Στη διασφάλιση των καταθετών, οι οποίοι δεν υπέστησαν την παραμικρή απώλεια, καθώς και στην επιτυχή αναδιάταξη και ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος κατά τη διάρκεια της θητείας του αναφέρθηκε ο πρώην διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιώργος Προβόπουλος, στο πλαίσιο της κατάθεσής του στην Εξεταστική Επιτροπή για τα δάνεια των κομμάτων και των ΜΜΕ. Όπως τόνισε η κρίση στην Ελλάδα θα μπορούσε να είχε κρατήσει 2,5-3 χρόνια και να είχε ήδη ξεκινήσει η ανοδική πορεία της οικονομίας αν είχαν εφαρμοστεί πιο σωστές πολιτικές, ενώ χαρακτήρισε “μεγάλο λάθος τα capital controls” που “θα τα πληρώνουμε για δεκαετίες”.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση ο κ. Προβόπουλος αναφερόμενος στην θητεία του ως διοικητής στην ΤτΕ από τον Ιούνιο του 2008 μέχρι τον Ιούνιο του 2014, μια περίοδο η οποία –όπως τόνισε– χαρακτηρίστηκε από τεράστιες προκλήσεις, πρωτόγνωρους κινδύνους και μεγάλες αβεβαιότητες, είπε ότι η Τράπεζα της Ελλάδος κατάφερε να εξασφαλίσει στις εμπορικές τράπεζες επαρκή ρευστότητα σε μια παρατεταμένη φάση μεγάλων καταθετικών εκροών. Παράλληλα, μπόρεσε να διαχειριστεί με ετοιμότητα τον εφοδιασμό των τραπεζών με μετρητά, αποκλείοντας έτσι περιστατικά που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν καταστάσεις τραπεζικού πανικού.
Επιπλέον, η ΤτΕ κατάφερε να ανακεφαλαιοποιήσει και να αναδιατάξει αναίμακτα το τραπεζικό σύστημα, χωρίς κανένας καταθέτης να υποστεί την παραμικρή απώλεια. Μάλιστα ο κ. Προβόπουλος επέμεινε στο σημείο αυτό, επαναλαμβάνοντας ότι κανένας καταθέτης δεν υπέστη την παραμικρή απώλεια.
Τέλος, σημείωσε πως η ΤτΕ μπόρεσε να αποτρέψει μια ανοιχτή τραπεζική κρίση, που θα έσπρωχνε μοιραία τη χώρα εκτός Ευρωζώνης, “ανοίγοντας την πόρτα της κολάσεως”, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Προβόπουλος.
Επιπρόσθετα, ο κ. Προβόπουλος υπογράμμισε ότι η συμβολή της ΤτΕ στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, που αποτελεί τον ακρογωνιαίο στόχο της τραπεζικής εποπτείας, μπορεί να κριθεί εκ του αποτελέσματος.
“Το ατύχημα, που θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή να οδηγήσει την χώρα σε κατάρρευση, αποφεύχθηκε. Η αναδιάρθρωση και η εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος, μια εξαιρετικά σύνθετη και επίπονη διαδικασία, ολοκληρώθηκε επιτυχώς, χωρίς απώλειες για τους καταθέτες, όπως επώδυνα βίωσε η Κύπρος”.
Ο πρώην διοικητής της ΤτΕ αναφέρθηκε στα θεμελιώδη μεγέθη του εγχώριου τραπεζικού τομέα πριν από την κρίση τονίζοντας ότι ήταν υγιή. Όπως ανέφερε οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας ήταν υψηλοί, ο λόγος χορηγήσεων προς καταθέσεις ήταν χαμηλός, ενώ οι τράπεζες δεν είχαν τοξικά στοιχεία στο ενεργητικό τους. Επιπλέον, ο λόγος του ιδιωτικού χρέους (ιδιωτών και επιχειρήσεων) προς το ΑΕΠ ήταν χαμηλός. Έτσι το ενεργητικό των ελληνικών τραπεζών ως ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας ήταν από τα χαμηλότερα διεθνώς, σημείωσε ο κ. Προβόπουλος, προσθέτοντας ότι οι ελληνικές τράπεζες ήταν διεθνώς ανταγωνιστικές και είχαν επεκτείνει τις δραστηριότητες τους στην Νοτιανατολική Ευρώπη.
Τα προαναφερθέντα, όπως ανέφερε ο κ. Προβόπουλος, επιβεβαιώνουν ότι το τραπεζικό σύστημα δεν ήταν η πηγή του προβλήματος στην Ελλάδα, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη σε κάποιες άλλες χώρες. Αντιθέτως, οι ελληνικές τράπεζες δέχτηκαν τα απόνερα της δημοσιονομικής κρίσης, σημείωσε.
Παράλληλα, τόνισε ότι με την αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους μέσω του PSI, τα χαρτοφυλάκια κρατικών ομολόγων των τραπεζών υπέστησαν μεγάλες κεφαλαιακές ζημίες, που ξεπερνούν τα 40 δισ. ευρώ.
Ο κ. πρώην διοικητής αναφέρθηκε και στην κρίση κατά τη διάρκεια της οποίας το ΑΕΠ της χώρας συρρικνώθηκε κατά 26%, το ποσοστό ανεργίας πλησίασε το 30% , οι μετοχικές αξίες μειώθηκαν κατά 90%, τα ακίνητα απώλεσαν το 50% της αξίας τους και μόνο οι καταθέσεις παρέμειναν ακέραιες και ασφαλείς. Αυτό το τελευταίο οφειλόταν, σε μεγάλο βαθμό, στον παρεμβατικό ρόλο που διαδραμάτισε η ΤτΕ ως επόπτης του τραπεζικού συστήματος και θεματοφύλακας της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, τόνισε. Και συμπλήρωσε πως χρειάστηκε επανειλημμένα να επέμβουμε για να προστατεύσουμε τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος. Ανέφερε μεταξύ άλλων ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του οι τράπεζες υποβλήθηκαν 4 φορές σε αυστηρά stress tests με τη συνδρομή συμβούλων διεθνούς εμβέλειας, ενώ τις δύο από τις 4 φορές η άσκηση έγινε από την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (ΕΒΑ).
Όπως επεσήμανε ο κ. Προβόπουλος: η στρατηγική μας υλοποιήθηκε επιτυχώς. Οι μεν συστημικές τράπεζες ανακεφαλαιοποίηθηκαν από το ΤΧΣ, οι τρεις μάλιστα και με ιδιωτική συμμετοχή την Άνοιξη του 2013. Σε μεταγενέστερη φάση και μετά τη διενέργεια νέων stress tests, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες άντλησαν (την άνοιξη του 2014) και πρόσθετα κεφάλαια (8,4 δισ. ευρώ), εξολοκλήρου αυτή την φορά από ιδιώτες μετόχους. “Αυτό μάλιστα αποτελούσε για μας τεράστια επιτυχία, γιατί είχαμε συγκρουστεί με το ΔΝΤ ως προς το ύψος των απαιτούμενων κεφαλαίων”.
“Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, το τραπεζικό σύστημα αναδιατάχθηκε και ανακεφαλαιοποίηθηκε επιτυχώς, με απόλυτη προστασία των καταθετών και της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Μάλιστα το κόστος αυτής της πολιτικής αποδείχθηκε τελικά χαμηλότερο του αρχικά σχεδιασθέντος, αφού επιστράφηκε στο EFSF ως μη χρησιμοποιηθέν ένα ποσό της τάξης των 11 δισ. ευρώ από το πακέτο των 50 δισ. ευρώ. Χρησιμοποιήθηκαν δηλαδή μόνο 39 δισ. ευρώ” τόνισε ο κ. Προβόπουλος.
Συνεχίζοντας σημείωσε πως από την περιγραφή που πραγματοποίησε προκύπτει ότι η Τράπεζα της Ελλάδος, με την άσκηση της κατάλληλης εποπτείας, συνέβαλε τα μέγιστα στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και αποσόβησε σοβαρούς κινδύνους που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν τη χώρα με τρόπο μη αναστρέψιμο. Αυτό έχει αναγνωριστεί διεθνώς από εταιρίες αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας, από τους αρμόδιους Επιτρόπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής , από το ΔΝΤ, την επικεφαλής του SSM και πολλούς άλλους, υπογράμμισε. Υπενθύμισε μάλιστα ότι την άνοιξη του 2014, η χρηματιστηριακή τιμή των 4 συστημικών τραπεζών, στις οποίες πλέον σχεδόν μοναδικός μέτοχος ήταν το κράτος μέσω του ΤΧΣ, ανέρχονταν σχεδόν στο ποσό που χρησιμοποιήθηκε για την ανακεφαλαιοποίηση τους (27,5 δισ. ευρώ). Με λίγα λόγια, όπως εξήγησε, αν το ΤΧΣ πουλούσε τις μετοχές των τραπεζών εκείνη την περίοδο, θα ανακτούσε πλήρως το ποσό που έβαλε για την ανακεφαλαιοποίηση τους. Επίσης, σημείωσε πως από την εξυγίανση των 14 τραπεζών, τη σταδιακή ρευστοποίηση στοιχείων του ενεργητικού τους από τους εκκαθαριστές, που τοποθέτησε η ΤτΕ, ανακτώνταν καθ΄οδόν κάποια ποσά αξιόλογα. “Η χώρα θα μπορούσε να ανακτήσει τουλάχιστον το 80% του πακέτου των 39 δισ. που απορροφήθηκαν. Αυτό θα ήταν μια τεράστια επιτυχία αφού θα οδηγούσε σε αισθητή μείωση του δημοσίου χρέους” ανέφερε ο πρώην κεντρικός τραπεζίτης.
Και συμπλήρωσε ότι ο Έλληνας φορολογούμενος ουσιαστικά τοποθέτησε στις τράπεζες (39 δισ. ευρώ) ποσό μικρότερο από αυτό που ωφελήθηκε από το κούρεμα των ομολόγων (τουλάχιστον 40 δισ. ευρώ), που είχαν στα χαρτοφυλάκια τους όλες οι τράπεζες. Ως όφελος νοείται η περικοπή του δημοσίου χρέους κατά 40 δισ. ευρώ, εξήγησε ο κ. Προβόπουλος.
Ο κ. Προβόπουλος συνέχισε αναφερόμενος στο πως ασκείται η εποπτεία των τραπεζών από την ΤτΕ αλλά διεθνώς με βάση κοινή μεθοδολογία. Σε αυτό το πλαίσιο σημείωσε ότι ο βασικός εποπτικός ρόλος της ΤτΕ υλοποιείται βάσει της προληπτικής εποπτείας των τραπεζών. Αυτή αφορά τον έλεγχο της φερεγγυότητας, της ρευστότητας, της κεφαλαιακής επάρκειας σε σχέση με τους κινδύνους που έχουν αναληφθεί αλλά και της εταιρικής διακυβέρνησης, περιλαμβανομένων των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων.
Εξήγησε πως ΤτΕ δεν εμπλέκεται στις αποφάσεις χορήγησης τραπεζικών δανείων ως άτυπη “προεγκρίνουσα” αρχή. “Η εγκριτική διαδικασία είναι αποκλειστική ευθύνη των εσωτερικών οργάνων και των αρμόδιων εγκριτικών επιτροπών της κάθε τράπεζας” υπογράμμισε, συμπληρώνοντας ότι ως εποπτική αρχή, η ΤτΕ ελέγχει περιοδικά τις τράπεζες ως προς το κατά πόσο οι αναληφθέντες κίνδυνοι αντικρίζονται από επαρκείς προβλέψεις και κεφάλαια.
“Τηρήθηκαν οι πιστοδοτικές διαδικασίες” για τα δάνεια στα κόμματα
Ερωτηθείς σχετικά, ο πρώην διοικητής της ΤτΕ δήλωσε πως για τη χορήγηση δανείων στα κόμματα τηρήθηκαν οι πιστοδοτικές διαδικασίες, ωστόσο το αν ήταν σωστές ή όχι οι αποφάσεις είναι άλλο θέμα και “προκύπτει συνήθως εκ των υστέρων”.
Όπως εξήγησε όταν η ΤτΕ κάνει ελέγχους σε επιχειρηματικά δάνεια, δεν εξετάζει μεμονωμένα το κάθε δάνειο αλλά παίρνει ένα δείγμα δανείων. Επίσης διευκρίνισε ότι η Τράπεζα της Ελλάδας δεν εμπλέκεται στις αποφάσεις χορήγησης δανείων ως άτυπη προεγκρίνουσα αρχή.
Το 2010 που είχε γίνει ένας γενικός έλεγχος στην Αγροτική Τράπεζα, ο επιθεωρητής επισήμανε αδυναμίες ως προς τις χορηγήσεις σε πολιτικά κόμματα. Στο πόρισμα αναφερόταν ότι οι εκχωρήσεις των μελλοντικών επιχορηγήσεων των κομμάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν ήταν τόσο ασφαλείς όσο θεωρούνταν. Στο πόρισμα σημειώνεται ότι οι χορηγήσεις εκείνες ήταν υψηλού κινδύνου και όχι χαμηλού όπως θεωρούσε η ΑΤΕ. Η ΤτΕ συνέστησε στην ΑΤΕ να ταξινομεί τα δάνεια προς τα κόμματα ως χορηγήσεις υψηλού κινδύνου. Η προηγούμενη πρακτική ήταν λανθασμένη, δήλωσε ο κ. Προβόπουλος, ενώ ως προς τα πορίσματα της ΤτΕ δήλωσε ότι την τελική ευθύνη έχει αυτός που βάζει την υπογραφή του, συμπληρώνοντας ότι δέχεται τα πορίσματα αυτά.
Ωστόσο όπως διευκρίνισε, όταν ένα δάνειο είναι υψηλού ρίσκου δεν σημαίνει ότι σταματάνε αυτές οι χορηγήσεις. “Οι χορηγήσεις υψηλού κινδύνου δίνονται καθημερινά από τις τράπεζες. Δεν απαγορεύονται. Όλα τα επιχειρηματικά δάνεια είναι υψηλού κινδύνου. Απλά θα πρέπει να λογίζονται ως τέτοιες και να έχουν τις απαραίτητες προβλέψεις και κεφάλαια (..) ότι μία χορήγηση θεωρήθηκε υψηλού κινδύνου δεν σημαίνει ότι απαγορεύονται οι χορηγήσεις προς τον ίδιο και προς άλλους”.
Επανερχόμενος στα δάνεια των κομμάτων από την ΑΤΕ ο κ. Προβόπουλος τόνισε ότι η συγκεκριμένη τράπεζα “τιμωρήθηκε” με το να αναγκαστεί να αναταξινομήσει τα δάνεια, να πάρει μεγαλύτερη πρόβλεψη. Σύμφωνα με τον ίδιο οι υψηλότερες προβλέψεις είναι η μεγαλύτερη κύρωση που μπορεί να επιβάλει η ΤτΕ γιατί αναγκάζει την τράπεζα να βρει κεφάλαια.
Αναφερόμενος στο 2008, τη χρονιά κατά την οποία ανέλαβε τη θέση του διοικητή της ΤτΕ ο κ. Προβόπουλος σημείωσε ότι όχι μόνο δεν υπήρχε κλίμα πιστωτικής ευφορίας, αλλά υπήρχε πιστωτική συρρίκνωση.
“Η κρίση θα μπορούσε να είχε κρατήσει 2,5-3 χρόνια”
Κληθείς να σχολιάσει για το αν στήθηκε πάρτι χορηγήσεων στην Ελλάδα ο κ. Προβόπουλος απέρριψε αυτόν τον χαρακτηρισμό λέγοντας ότι τόσο στην χώρα όσο και διεθνώς υπήρξε μία περίοδος παχιών αγελάδων που κράτησε από τα τέλη της δεκαετίας του ΄90 μέχρι και το 2007. “Υπήρχε μία εποχή με οικονομική ανάπτυξη αρκετά καλή παγκοσμίως, τραπεζικές πιστώσεις αρκετά γρήγορες και χαμηλός πληθωρισμός. Την εποχή εκείνη αυτό που συνέβαινε το αρνητικό ήταν ότι παραμελούνταν οι κίνδυνοι (…) όλοι νόμιζαν ότι οι ευνοϊκές συνθήκες θα κρατούσαν εσαεί.”.
Αναφερόμενος συγκεκριμένα στην Ελλάδα δήλωσε ότι η απελευθέρωση της πίστης προς τους ιδιώτες δημιούργησε μία μεγάλη ευφορία και αυτό έσπρωξε την οικονομία σε ανάπτυξη αρκετά υψηλή. Όμως τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό παραμελούνταν οι κίνδυνοι. Όπως ανέφερε ενδεικτικό της εποχής εκείνης ήταν το γεγονός ότι η επικινδυνότητα των ελληνικών κρατικών ομολόγων ήταν παρεμφερής με αυτή των γερμανικών. Με τη Lehman Brothers ήρθαν στην επιφάνεια όλοι οι κίνδυνοι που παραμελούνταν, δήλωσε.
Ερωτηθείς για τα “κόκκινα” δάνεια ο πρώην διοικητής της ΤτΕ δήλωσε ότι το 2007 πριν ξεκινήσει η κρίση το ποσοστό των επισφαλειών ήταν της τάξης του 4% σταθερά, μετά την κρίση σκαρφάλωσε σταδιακά στο 45% και δεν ξέρουμε ποιες προοπτικές θα έχει. Λόγω κρίσης και συγκυρίας ήταν αναμενόμενο να αυξηθεί, σχολίασε.
Σε ερώτηση για το εάν φέρουν ευθύνη οι διοικήσεις των τραπεζών που δεν προέβλεψαν τις δυσμενέστερες συνθήκες που εν τέλει επικράτησαν ο κ. Προβόπουλος δήλωσε ότι κανείς δεν ήταν σε θέση να προβλέψει την έκταση της κρίσης.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, η κρίση στην Ελλάδα θα μπορούσε να κρατήσει 2,5-3 χρόνια. Αν είχαν εφαρμοστεί, κατά τα κριτήρια του, πιο σωστές πολιτικές θα μπορούσε να είχε σταματήσει εκεί ο κατήφορος και να είχε ξεκινήσει μία ανοδική πορεία. “Θα είχε μειωθεί το ΑΕΠ κατά 15% αντί για 27% που έχουμε χάσει και θα είχαμε κερδίσει και μεγάλο μέρος του 2015” είπε, ενώ αναφερόμενος στο σήμερα τόνισε ότι “το χειρότερο όλων είναι ότι δεν ξέρει κανείς ποια είναι η προοπτική της χώρας”.
Μάλιστα, ερωτηθείς για το αν προβλέπει να υπάρξει ενδεχόμενο και τέταρτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ο κ. Προβόπουλος τόνισε ότι κατά την άποψή του δεν θα χρειαζόταν ούτε η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση.
“Μεγάλο λάθος τα capital controls”
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του ο κ. Προβόπουλος υποστήριξε ότι ως διοικητής της ΤτΕ δεν πήρε καμία απόφαση που ζημίωσε τη χώρα, “πήρα αποφάσεις που έσωσαν τη χώρα από τον κατακλυσμό” τόνισε.
Παράλληλα χαρακτήρισε “μεγάλο λάθος τα capital controls”. Όπως είπε, ο ίδιος προσπάθησε να τα αποφύγει και υποστήριξε ότι “θα τα πληρώνουμε για δεκαετίες τα capital controls”.
Κατά τον ίδιο, το PSI ήταν αναγκαίο. Όπως δήλωσε εξάλλου ακόμη κι “αν με κάποιο μαγικό τρόπο μπορούσαν να εξαιρεθούν από το κούρεμα τα 25 δισ. των Ταμείων”, τότε θα ζημιωνόταν το Δημόσιο.
Τι είπε για την Αttica Bank
Κληθείς να σχολιάσει το πόρισμα της ΤτΕ για την Attica Bank ο κ. Προβόπουλος δήλωσε ότι η συγκεκριμένη τράπεζα ήταν μία από αυτές που είχαν θέματα. Μεταξύ άλλων είχε κάποιες αδυναμίες στα συστήματα εσωτερικού ελέγχου. Όπως δήλωσε αναφορικά με το θέμα της της ταυτοπροσωπίας διευθύνοντος σύμβουλου και προέδρου της Τράπεζας Αττικής είχε στείλει ο ίδιος ως επικεφαλής της ΤτΕ, επιστολές στη διοίκηση της τράπεζας και στους τότε αρμόδιους υπουργούς (μεταξύ αυτών όπως είπε ήταν και ο κ. Στουρνάρας), αλλά υπήρξε αργή πρόοδος.
Επανερχόμενος στο θέμα της δανειοδότησης των κομμάτων, ο κ. Προβόπουλος τόνισε ότι η χώρα αντιμετώπισε τεράστιες δημοσιονομικές δυσκολίες και αυτό δημιούργησε μία αβεβαιότητα για το τι θα μπορεί να δίνει στο μέλλον. “Πώς μπορεί κανείς να προεξοφλήσει ότι τα κόμματα θα παίρνουν τα ίδια ποσά με το παρελθόν και θα έχουν την ίδια κοινοβουλευτική δύναμη;” διερωτήθηκε.
Σε ερώτηση για το αν τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ είναι σε θέση να αποπληρώσουν τα δάνειά τους, που σύμφωνα με το πόρισμα της ΤτΕ ανέρχονται στα 301 εκατ. ευρώ, ο κ. Προβόπουλος δήλωσε πως ΄δεν είναι σε θέση να απαντήσει, αλλά εκτίμησε ότι “με τις σημερινές δημοσιονομικές δυσκολίες και τις σημερινές ευρύτερες αβεβαιότητες αυτά τα δάνεια είναι επισφαλή”.
Ωστόσο ο πρώην διοικητής της ΤτΕ αναφορικά αρνήθηκε πως υπήρχε διαφορετική αντιμετώπιση στα δάνεια ΜΜΕ και κομμάτων από ό,τι ίσχυε για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Μάλιστα είπε “δεν θα εντόπιζα νομικές πλημμέλειες στα δάνεια”, παρατήρησε ωστόσο πως στην περίπτωση των “διακοποδανείων” και του φτηνού χρήματος “κάποιοι παρασυρμένοι από μία περίοδο ευφορίας μπορεί να έβγαλαν το πόδι έξω από το πάπλωμα”. Σε επαναληπτική ερώτηση, εξήγησε πως δεν αναφερόταν στα κόμματα αλλά στα καταναλωτικά δάνεια.
Σε ερώτηση του κυρίου Λοβέρδου αν είχε ακούσει ποτέ για δοσοληψίες με τα κόμματα με τη μορφή “σακούλας”, δηλαδή με μετρητά, ο κύριος Προβόπουλος απάντησε “ακούγεται παράξενο” γιατί “όταν παίρνει ένα κόμμα μεγάλο δάνειο με τέτοιο τρόπο, είναι επιλήψιμο και πρέπει να αναφερθεί”.
Υπενθύμισε δε, σε ερώτηση του κυρίου Μαυρωτά, ότι “έχουμε ανακαλέσει 14 άδειες τραπεζών”, εξηγώντας πως η περίπτωση ορισμού επιτρόπου σε τράπεζα “πρέπει να γίνεται με φειδώ” γιατί “δημιουργεί εντυπώσεις και μπορεί ο κόσμος να πάρει τις καταθέσεις και να φύγει”.
Εξάλλου δεν συμμερίστηκε τη δήλωση του κυρίου Νικολούδη περί “εγκλήματος” στην περίπτωση της Αγροτικής Τράπεζας. “Την περίοδο που έσπασε η Αγροτική, τα δάνεια των κομμάτων εξυπηρετούνταν, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσε η ίδια η τράπεζα”. Σε εκείνο το σημείο ο πρόεδρος της επιτροπής παρέμβη και είπε “πρέπει να το ψάξουμε αυτό γιατί έχουμε τελείως διαφορετικά στοιχεία”.