Ντομινο – Παιχνίδι


Το Dominoes είναι ένα κλασικό παιχνίδι δύο παικτών, στο οποίο οι παίκτες τοποθετούν με σειρά τα ντόμινο (ή “κόκκαλα” όπως ονομάζονται μερικές φορές) σε έναν πίνακα με σκοπό να τοποθετήσετε εσείς πρώτος τα ντόμινό σας πριν από τον αντίπαλο. Σε αυτό το παιχνίδι υπάρχουν 28 διαφορετικά ντόμινο με δύο άκρα που αντιστοιχούν σε ζάρια.

Συνεπώς, έχετε όλες τις πιθανές ζαριές, όπως 3-5 και 6-άρες (6-6) καθώς και άλλες έξι με κενά, όπως 0-4 ή 0-0. Στην αρχή του παιχνιδιού, οι παίκτες μοιράζονται από εφτά ντόμινο και τα υπόλοιπα τοποθετούνται ανάποδα στο τραπέζι, σε αυτό που ονομάζεται “σωρός”. Ο παίκτης που έχει το μεγαλύτερο διπλό (από 6-6, 5-5 και κάτω) παίζει πρώτος. Αυτό γίνεται αυτόματα στην αρχή του παιχνιδιού.

Στην σπάνια περίπτωση που κανένας παίκτης δεν έχει από την αρχή κάποιο διπλό, η μηχανή παραγωγής τυχαίων αριθμών θα ανακατέψει και θα μοιράσει ξανά (χωρίς να το καταλάβετε!) και θα παίξει το πρώτο ντόμινο.

Στη συνέχεια, σειρά έχει ο δεύτερος παίκτης, ο οποίος μπορεί να τοποθετήσει ένα ντόμινο εφόσον έχει μία άκρη που ταιριάζει στο διπλό που παίχτηκε. Αν δηλαδή ο αντίπαλός σας έχει το υψηλότερο διπλό, το 6-6, μπορείτε να παίξετε οποιοδήποτε ντόμινο έχει ένα εξάρι (π.χ. 5-6, 3-6). Στον πρώτο γύρο δεν έχει σημασία σε ποια μεριά το τοποθετείτε (περισσότερες λεπτομέρειες στην ενότητα της στρατηγικής!).

Για παράδειγμα, αν ο δεύτερος παίκτης παίξει ένα 5-6, υπάρχουν τώρα δύο ανοιχτά άκρα: το ένα με το πέντε και το άλλο με το έξι. Τώρα, ο πρώτος παίκτης μπορεί να παίξει ντόμινο με έξι ή με πέντε. Δείτε το παρακάτω παράδειγμα όπου ο παίκτης μπορεί να παίξει είτε με 3-6 είτε με 1-5.

Όταν παίζετε το παιχνίδι, τα ντόμινο που μπορούν να παίξουν εμφανίζονται τονισμένα. Υπάρχουν πάντα δύο ανοιχτά άκρα σε αυτό το παιχνίδι. Τα διπλά παίζονται αυτόματα σταυρωτά στον πίνακα, το οποίο είναι κοινή πρακτική του παιχνιδιού αν και δεν κάνει καμία διαφορά στα ανοιχτά άκρα.

Εάν σε κάποια φάση του παιχνιδιού δεν μπορείτε να παίξετε το ντόμινό σας, θα σας μοιραστεί αυτόματα ένα ή περισσότερα ντόμινο από τον σωρό (δείτε τη μικρή εικόνα με το κόκκαλο επάνω αριστερά) μέχρι να πάρετε ένα που μπορείτε να τοποθετήσετε σε ένα από τα δύο ανοιχτά άκρα.

Κατόπιν παίζετε αμέσως αυτό το ντόμινο. Αν δεν μπορείτε να παίξετε και δεν υπάρχουν άλλα ντόμινο στον σωρό, τότε η σειρά περνάει στον αντίπαλό σας. Το παιχνίδι συνεχίζεται με αυτόν τον τρόπο μέχρι ένας από εσάς να παίξει το τελευταίο του ντόμινο (τότε θα έχει γίνει “ντόμινο” στον αντίπαλο) ή κανένας παίκτης να μην μπορεί να παίξει κανένα ντόμινο και ο σωρός να είναι άδειος (τότε και οι δύο παίκτες είναι “μπλοκαρισμένοι”).

Βαθμολογία Στο τέλος του γύρου προστίθενται οι κουκκίδες από τα ντόμινο που έχουν μείνει για κάθε παίκτη και η διαφορά πιστώνεται στον παίκτη με τους λιγότερους πόντους. Για παράδειγμα, ο παίκτης Α παίζει το τελευταίο του ντόμινο και ο παίκτης Β έχει μείνει με δύο ντόμινο στο χέρι του: το 4-4 και το 0-3.

Ο παίκτης Α θα έχει τότε 11 πόντους. Σε άλλο παράδειγμα, δεν υπάρχουν άλλα κόκκαλα στον σωρό και ο παίκτης Α έχει 5-6, 4-6 και ο παίκτης Β έχει 2-4, 0-2 και 2-2 (ας υποθέσουμε ότι τα ανοιχτά άκρα ήταν 3 και 1). Ο παίκτης Β θα έχει τότε 9 πόντους (21 μείον 12). Τα παιχνίδια του ντόμινο μπορεί να είναι γρήγορα ή αργά ανάλογα με τους πόντους που επιτυγχάνονται από κάθε παίκτη και τα τελικά σκορ στόχους. Τα συνηθισμένα παιχνίδια παίζονται μέχρι τους 50, οπότε συνήθως παίζονται και αρκετοί γύροι ντόμινο.

Ο παίκτης που φτάνει πρώτος το σκορ στόχο κερδίζει την μπάνκα! Όλα 5 Πλήρεις οδηγίες παιχνιδιού Το Όλα 5, μια παραλλαγή των ντόμινο που έρχεται από την Αμερική και θεωρείται από πολλούς ως το καλύτερο παιχνίδι ντόμινο.

Παίζεται παρόμοια με το Draw Dominoes, εκτός από το γεγονός ότι στόχος του παιχνιδιού δεν είναι απλώς να ξεφορτωθείτε όλα τα πλακάκια σας πριν τον αντίπαλό σας αλλά και να κάνετε τα ανοικτά άκρα των πλακακιών ή των «κόκαλων» να έχουν άθροισμα 5 (ή πολλαπλάσιο του πέντε).

Χρησιμοποιούνται 28 μοναδικά πλακάκια και επτά μοιράζονται σε κάθε παίκτη ενώ τα υπόλοιπα μένουν στο τραπέζι κλειστά στο χώρο που είναι γνωστός ως «οστεοφυλάκιο». Ο παίχτης που έχει το υψηλότερο διπλό (από 6-6, 5-5 και κάτω) παίζει πρώτος.

Μόλις το πρώτο πλακάκι τοποθετηθεί, το παιχνίδι συνεχίζεται από τον δεύτερο παίχτη ο οποίος ρίχνει ένα πλακάκι, με την προυπόθεση ότι έχει ένα το οποίο ταιριάζει με το διπλό που έχει παιχτεί. Οπότε αν ο αντίπαλός σας έχει υψηλότερο διπλό, ένα 6-6, μπορείτε να παίξετε οποιοδήποτε πλακάκι έχει 6 από τα διαθέσιμά σας. (π.χ. 5-6, 3-6). Σημειώστε ότι στην πρώτη παιξιά δεν έχει σημασία από ποια πλευρά θα παίξετε (περισσότερα στο κεφάλαιο περί στρατηγικής!).

Εάν ο δεύτερος παίχτης παίζει ένα 5-6, για παράδειγμα, υπάρχουν δύο ανοιχτές άκρες. Μία με ένα πέντε και μία με ένα έξι. Ο πρώτος παίχτης τώρα μπορεί να παίξει ένα πλακάκι που να έχει ή πέντε ή έξι. Μόλις παίξετε και τις δυο πλευρές της σβούρας οριζοντίως, μπορείτε να παίξετε τη σβούρα και καθέτως, δηλ. μπορείτε να τοποθετήσετε ντόμινο και στις τέσσερις πλευρές.

Αυτό ισχύει μόνο για το πρώτο ντόμινο – σβούρα ενώ τα επόμενα διπλά δεν λειτουργούν σαν σβούρες. Τα ντόμινο σε όλα τα ανοικτά άκρα μετράνε για το άθροισμα της βαθμολογίας. Αν σε οποιοδήποτε στάδιο δεν μπορείτε να παίξετε κανένα από τα πλακάκια σας, σας μοιράζεται αυτόματα ένα πλακάκι από το οστεοφυλάκιο (δείτε τη μικρή εικόνα κόκαλου στα αριστερά επάνω) ώσπου να μπορείτε να παίξετε σύμφωνα με τους κανόνες.

Αν δεν υπάρχουν πλέον «κόκαλα» στο «οστεοφυλάκιο» και δεν μπορείτε να παίξετε σύμφωνα με τους κανόνες, τότε παίρνει τη σειρά σας ο αντίπαλος. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον τρόπο αυτό ώσπου είτε κανένας από τους αντιπάλους να μην μπορεί να παίξει κάποιο πλακάκι είτε κάποιος παίκτης να έχει χρησιμοποιήσει όλα τα πλακάκια που είχε πάνω του.

Η χρήση όλων των πλακακιών σηματοδοτεί το τέλος του γύρου. Βαθμολογία του Όλα 5 Αφού στρώσει ένα πλακάκι ο παίκτης, αθροίζονται τα άκρα της διάταξης. Αν το άθροισμα αυτό είναι πολλαπλάσιο του πέντε (5, 10, 15, 20, και ούτω καθεξής), ο παίκτης κερδίζει αμέσως τον ίδιο αριθμό πόντων.

Αν το τελικό πλακάκι είναι διπλό, και οι δύο πλευρές μετράνε για το σύνολο. Για παράδειγμα το πλακάκι 5-5 αξίζει δέκα πόντους στο τέλος ενός βραχίονα. Ακολουθεί ένα συνηθισμένο σκορ των 10.